RSS Feed

Știi să scrii corect ? ( 6.)

 

După cum bine știți , noul DOOM e mai răzvrătit și s-a hotărât el să schimbe cuvinte sau să mai adauge câte ceva . În cele ce urmează vă voi prezenta câteva forme substantivale , adjectivale sau verbale acceptate sau mai puțin acceptate de cea de-a doua ediție a Dicționarului ortografic , ortoepic și morfologic al limbii române  , chestii de bun-simț , pe care un vorbitor de limbă română ar trebui să le știe . Dacă nu mă credeți , verificați-le și voi . Enjoy 🙂

crenvuști / crenvurști

 dezinteriei / dizenterie

escroc / excroc 

a extompa / a estompa

a excalada / a escalada

filigran / filigram

grepfrut / grefuit

paliativ / paleativ 

rugby / rugbi

fratricid / fraticid

chiftea / cheftea

genuflexiune / genoflexiune

vehicul / vehicol

repaus / repaos

prerie / preerie

analoagă / analogă → ambele corecte

omologă / omoloagă → ambele corecte

filizofie / filosofie → ambele corecte

ultimile / ultimele

* anticameră / antecameră → ambele corecte , dar aici e ceva aparte : anticameră = cameră de așteptare ; antecameră = compartiment al camerei de combustie a unui motor în care se injectează combustibilul

găluște / găluști → ambele corecte

pedagogă / pedagoagă

coperți / coperte → ambele corecte

serviciu / servici

corijent / corigent → ambele corecte

muschetar / mușchetar

dragile / dragele

perchiziție / percheziție → ambele corecte

foarfece / foarfeci ( forma de plural ; singular foarfecă )

pieptăn / pieptene → ambele corecte

alaltăieri / alalteeieri

concluziv / conclusiv

tobogan / topogan → ambele corecte

tăieței / tăiței → ambele corecte

15 responses »

  1. Unele erau de mult timp sub forma care ai scris-o tu, multe din cele tăiate sunt regionalisme. Ai uitat pluralul de la căpșună :))

    Răspunde
    • știu , dar unii nu le știu . Uite , de exemplu m-am dus în vizită la o prietenă și era pe la ea o altă prietenă , profesoară de română ieșită recent . M-am contrazis asupra cuvântului „căpșună” . Îmi zicea că e corect , la plural „căpșuni” și nu „căpșune” . Mi-a venit să-i dau cu DOOM-ul în cap sau să-i scriu cu marker permanent pe frunte căpșuni/căpșune , ambele corecte! ioi , grea de cap femeia aia ! și mai era și profesoară , terminase Universitatea din București .

      Răspunde
      • Dar vezi că în ultima variantă a DEX-ului nu mai e decât căpșuni. Eu dacă nu sunt 100% sigură , mă verific înainte să mă contrazic. Ești în domeniu sau doar pasionată de limba română?

      • Pasionată .. nu pot spune chiar pasionată , dar îmi place să vorbesc corect din toate punctele de vedere , fie gramatical sau nu . Și sunt a năibii de aprigă când văd pe cineva că greșește în domeniul ăsta .

      • Și eu am problema aceasta :))
        Pe aici se mai întâmplă să mănânc din diacrilice când sunt obosită sau mă gândesc la cine știe ce, dar în scrisul de mână am o problema MAREEEEE! :))

      • Unii se tot laudă că „știe să vorbește englezește și franțuzește” și etc , dar de-ale gramaticii și de-ale limbii române habar n-au ! asta mă dezgustă și enervează cumplit ..

  2. bai dar ce tampenii pe bune.oi fi ramas in urma..da rma enerveaza de mor..cineare asa mare drept de a schimba totul dupa bunul plac.:(

    Răspunde
  3. Noemy Naomy Claudya

    PAi dak asti’a tot schimba Dex-ul cu Dood1 si Dood2 si ink vor sa mai schimbe…Halal limba romana..Mai bn chineza..Cel putin aia nu se mai shimba delok…:))))..Nu?…Acum zice-ti si voi dak nu e asa! :* :)…

    Răspunde

coșul cu rufe murdare. lasă și tu ceva.

